Kommunikation

Websted

Uanset om du præsenterer dig selv, dit firma, et produkt eller en service, så starter det med et websted. Du kan også kalde det en hjemmeside, men jeg foretrækker websted.

Dit websted kan være alt fra et visitkort på nettet, til et portfolio, til et sted du præsenterer dit firma eller dig selv. Uanset hvad, så bør det være målet, at det synliggører dine budskaber bedst muligt og giver dine besøgene det rette indtryk. Både skiftligt og visuelt.

Med andre ord er det første skridt der skal tages, at du finder ud af, hvem du er, hvad du står for og hvad du vil kommunikere.

Det giver svaret på mange ting. Hvordan skal dit websted tage sig ud? Hvad skal det indeholde? Hvilken reaktion ønsker du fra dine besøgende?

Når du har det på plads, så har du et stærkt fundament til at komme videre ud i verden.

Der er rigtig mange kanaler og platforme, at vælge i mellem og her kan jeg hjælpe dig med at finde ud af hvilke du bør satse på og hvordan.

Hjemmeside, website, side. Kært barn har mange navne. Jeg foretrækker websted, da det svarer til det engelske website. Website erstattede ordet homepage, fordi homepage på sin vis kun beskriver forsiden og ikke en samling af sider. Derfor er et websted en mere dækkende betegnelse end en hjemmeside.

Sociale medier

Du kommer ikke uden om de sociale medier, når du kommunikerer. Dine informationer, budskaber og services ligger på dit websted, som de skal, men det er på de sociale medier at folk er. Jeg kan rådgive om brugen af disse og her følger en gennemgang af de væsentligste og deres muligheder.

Facebook

Facebook er det altdominerende sociale medie. Det er der de fleste tjekker ind flere gange dagligt, og der de ser, hvad deres venner laver. De bliver også præsenteret for begivenheden, deltager i interessegrupper og ser links til medier fra hele verden. Facebook skal tænkes som en landsby eller snarere torvet midt i byen. Foruden personlige profiler kan du på Facebook også lave en Facebook Side. En Facebook-side kan bruges til branding. Det kan være af dig selv, dit firma, dit produkt eller lign. Brugt på den rette måde, så er det en formidabel måde at komme i kontakt og i dialog med dine brugere og kunder.

Instagram

Instagram er en billedtjeneste. Der er ikke samme bredde af muligheder og forskellig interaktion, som på Facebook, men der er alligevel gode muligheder for at bruge det til salg og branding. På Instagram deler du billeder. Du kan skrive tekst til dine billeder, men det er ikke teksten alene, der giver eksponering. Det er når du bruger tags aktivt, at du virkelig når ud til mange. Tags er emneord du knytter til dine billeder. Når andre så søger på det emneord, så dukker dit billede op. Instagram er noget anderledes end Facebook, idet du ikke har venner på Instagram. Du har følgere og du følger andre. Eller du følger bestemte tags.

Andre kendetegn ved Instagram er, at det kun foregår på mobil. Det handler om originalt indhold. Du deler ikke andres indhold. Det skal være meget mere autentisk og unikt. Til gengæld er engamentet fra dine følgere ofte meget højere end på Facebook.

Nyhedsbreve

Med et nyhedsbrev kommer dine idéer, tanker, produkter, services og budskaber direkte ud til dine brugere om kunder. Statistikken taler for selv. I følge Christina Klitsgaard, som er ekspert i e-mail markedsføring gælder følgende:

En trykt reklame har en ROI (Return On Investment) på faktor 7. En e-mail har en ROI på faktor 40.

Jeg er ikke økonom, men jeg går ud fra, at det betyder, at e-mailmarketing er ca. seks gange mere effektivt end trykt marketing. E-mails er også meget mere effektive end sociale medier. De fleste tjekker emails oftere dagligt end de tjekker de sociale medier. Med andre ord er email i allerhøjeste grad i live og en meget effektiv salgkanal. 

Det handler om kontakt. Direkte kontakt med dine potentielle kunder. Sæt ord på dig selv.

Jeg kan hjælpe dig i gang med at få gang i nyhedsbreve og få det til at virke.

Blog

Blogging er endnu et must. Blogging kan være alt fra en personlig dagbog, til en måde at dele professional viden til at dele interesser. Igen skal du finde din egen stemme. Både for din egen skyld, men også fordi al det tekst, du producerer, efterlader et aftryk på internettet. Og det er derfor du skal gøre det. Det holder dig i gang. Det holder din side i gang og det bliver belønnet. Både af Google og dine læsere.

SoMe er den konventionelle forkortelse for Sociale Medier.